Satakunnan Vihreät ry nimesi neljä uutta ehdokasta kevään eduskuntavaaleihin 14.1. pidetyssä kokouksessaan. Ehdokkaiksi asetettiin Tommi Nummelin, diplomi-insinööri, kiskokalustosuunnittelija, Rauma, Jarkko Santala, IT -asiantuntija, Pori, Pyry Väre, asiakaspalveluasiantuntija, Ulvila, Jenni Weber, kulttuuri- ja tapahtuma-alan yrittäjä, filosofian maisteri, Pori.

Tommi Nummelin on Vanhassa Raumassa asuva Vihreiden paikallisyhdistyksen tuore puheenjohtaja, joka suunnittelee työkseen rautatiekalustoa.

– Lämmitys ja liikenne muodostavat yhdessä noin 40 prosenttia maamme päästöistä. Ensimmäiseen tarvitaan uusia ratkaisuja, mm. vetyinfraa ja pienydinvoimaloita. Jälkimmäisestä nipistetään tehokkaimmin parantamalla junien ja muun joukkoliikenteen kattavuutta sekä tuomalla vartin kaupunki yhä useamman ulottuville. Satakunnassa olisi tärkeää tukea kylien houkuttelevuutta ja hyödyntää työelämän kasvava monipaikkaisuus ja etätyömahdollisuudet, kommentoi Nummelin.

Satakunnan Vihreiden puheenjohtaja Jarkko Santala lähti ehdolle kiinnostuksesta energiapolitiikkaa kohtaan sekä uudistaakseen sosiaaliturvaa kohti negatiiviseen tuloveroon perustuvaa perustuloa.

– Eduskunnassa tarvitaan IT- osaamista ja sähköisiä prosesseja tuntevaa henkilöä, joka osaa hahmottaa energiakysymysten suuria kokonaisuuksia. Perustulo olisi nykyistä ratkaisua oikeudenmukaisempi ja kustannustehokkaampi vaihtoehto, toteaa Santala.

Pyry Väre asuu Ulvilan Kullaalla. Väre on aktiivinen toimija koirayhdistyksessä ja eläinten oikeuksiin sekä hyvinvointiin liittyvät asiat ovatkin yksi hänen kampanjansa teemoista.

-Olemme vastuussa myös muiden lajien sekä ympäristömme hyvinvoinnista. Varhainen mielenterveysongelmien ehkäisy ja nopea hoitoon pääsy on turvattava  etenkin nyt, kun kriisitilanteet ovat pahentaneet ongelmia entisestään, sanoo Väre.

Jenni Weber on porilainen kolmen lapsen äiti sekä kulttuuri- ja tapahtuma-alan yrittäjä. Kaikkien maailman lasten hyvinvointi ja tulevaisuus sekä tapahtuma- ja kulttuurialaa kohdanneet vaikeudet koronapandemian aikana sisuunnuttivat Weberin lähtemään ehdokkaaksi.

-Haluan vaikuttaa siihen, millaisen elinympäristön ja maapallon jätämme lapsillemme. Kulttuuri- ja tapahtuma-alan arvo on yhteiskuntamme silmissä tunnistettava konkreettisin teoin: alalle on saatava reilut työelämän rakenteet ja sen perusrahoitusta valtion budjetissa on kasvatettava prosenttiin, kommentoi Weber.

Aiemmin ehdolle nimetty Minna-Liisa Salonsaari joutui luopumaan ehdokkuudestaan henkilökohtaisista syistä johtuen.

Vihreillä on nyt 11 ehdokasta Satakunnassa. Aiemmin ehdolle on nimetty Irmeli Elomaa, lääkäri, eläkeläinen, Kankaanpää, Julia Liljegren, ylioppilas, Laura Pullinen, alue- ja kaupunginvaltuutettu, yrittäjä, Pori, Kristiina Raula, sairaanhoitaja, Rauma, Tarmo Thorström, yliopisto-opettaja, taiteilija, Rauma, Reetta Hulmi, opiskelija, metsänhoitaja, Säkylä ja Henry Flinkman, museojohtaja, filosofian maisteri, Harjavalta.