Tapio Salminen toivoi turvetta puolustavassa mielipidekirjoituksessaan (SK 1.10.) tosiasioihin perustuvia energiaratkaisuja. Tosiasia on, että turpeen kasvihuonekaasupäästöt ovat erityisen korkeat, eikä se sovi kestävään energiapalettiin.

Salminen haluaisi, että turve luokiteltaisiin uusiutuvaksi luonnonvaraksi. Loppuun käytetty turvesuo kyllä voidaan ennallistaa, mutta palautumiseen menee useita tuhansia vuosia. Tätä on vaikea sanoa uusiutuvaksi, etenkin kun ennallistamiseen ei tavallisesti edes ryhdytä. Myös valtaosa asiantuntijoista, joita kuultiin Turve uusiutuvaksi -kansalaisaloitteen (KAA 7/2021) valiokuntakäsittelyssä, piti turvetta käytännössä uusiutumattomana.

Saivartelu sanojen merkityksestä menee kuitenkin ohi asian ytimen.

Uusiutuvista energialähteistä puhutaan viime kädessä siksi, että tarvitaan kestävää energiantuotantoa. Päästöjen vähentämisellä on jo kova kiire. Paitsi että turve tuottaa erityisen paljon päästöjä poltettaessa, ojitettu turvesuo on itsessään merkittävä päästölähde vuosikymmeniksi eteenpäin. Turvetuotanto aiheuttaa myös muita ekologisia haittoja. Kuivatukset heikentävät vesistöjen ja meren tilaa lisäämällä humuskuormitusta. Myös tulvat lisääntyvät, kun luontaiset kosteikot katoavat.

Tosiasia myös on, että energiantuotanto on jo kovaa vauhtia siirtymässä pois turpeesta. Energiantuottajat suunnittelevat sähkökattiloita ja lämpöpumppuja, eivät todellakaan turvekattiloita. Alan päästöt ovatkin vähentyneet todella nopeasti. Suomen ei kannata jäädä katselemaan maailmaa turvesuolta käsin, vaan vauhdittaa energiantuotannon muutosta. Se on myös kansantaloutemme etu, sillä nykypäivän ja etenkin tulevaisuuden teollisuus haluaa vähäpäästöistä energiaa. Meillä sitä on, ja siitä kannattaa pitää kiinni.

Ympäristön ja yhteiskunnan kannalta soiden hiilinielut tulisi säilyttää ja ojitettuja turvemaita ennallistaa, samoin kuin hakkuut olisi hyvä pitää maltillisina, jotta metsäsektori toimisi nettonieluna. On kuitenkin väärin tehdä näitä asioita maanomistajien kustannuksella. Hiilinielujen kasvattaminen on yhteiskunnalle arvokas palvelu. Maanomistajan tulee saada siitä kunnollinen korvaus.

Joonas Lipping

DI