Satakunnan Vihreät ry nimesi kolme uutta ehdokasta kevään eduskuntavaaleihin eli täyden ehdokaslistan. Ehdokkaiksi asetettiin Riikka Siivonen, graafikko, ICT -asentaja, Juha-Pekka Vaarala, laivanselvittäjä, Master of Marine Managament, Rauma ja  Henri Välikangas, näyttelijä, Bachelor of Arts, Pori.

Porilainen Riikka Siivonen lähti ehdolle edistämään vähemmistöjen oikeuksia ja  muuttamaan yksinäisyyttä aiheuttavia yhteiskunnallisia rakenteita.

”Itse vammaisena sekä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvana henkilönä koen, että vähemmistöjen poliittisia osallistumismahdollisuuksia sekä edustavuutta päätöksenteossa on lisättävä. Puolueilla on merkittävän rooli siinä myös sitä kautta, keitä ehdokkaita he asettavat listalleen”, sanoo Siivonen.

Henri Välikangas on porilainen näyttelijä, joka on kiertänyt kouluväkivallasta kertovan  monologinsa kanssa ympäri Satakuntaa ja Suomea. Kouluväkivaltaan puuttumisen lisäksi  Välikangas lähti ehdolle tekijänoikeuslainsäädännön muutostarpeiden vuoksi ja nostamaan esiin sivistyksen, kulttuurin ja taiteen merkitystä.

”Taiteilijoiden ja tekijöiden asemaa on parannettava Suomessa tekemällä huomattavia muutoksia tekijänoikeuslakiin. Sivistys ja kulttuuri ovat ihmisyyden ytimessä ja yhteiskuntamme tukipilareita. Niillä on itseisarvonsa lisäksi merkittäviä  hyvinvointia ja työllisyyttä lisääviä vaikutuksia”, kommentoi Välikangas.

Juha-Pekka Vaarala on töissä Rauman satamassa laivanselvittäjänä vaihdettuaan perheen perustamisen myötä orastavan merenkulku-uransa maaorganisaatioon. Vaarala haluaa ratkoa talouteen, turvallisuuteen ja työllisyyteen liittyviä kysymyksiä tässä poikkeusajassa, jossa elämme.

”Venäjän aloittama Ukrainan sota on kiihdyttänyt Suomen ja koko Euroopan irtautumista fossiilisista polttoaineista. Tämä on luonut kasvupaineita hajautetun energian tuotannolle ja varastoinnille sekä komponenttien valmistukselle, niihin vaadittavien raaka-aineiden tuotannolle ja jalostukselle, sekä logistiikalle. Suomen ja Satakunnan tulee olla kehityksen etulinjassa tarjoamalla yrityksille sijoituspaikkoja, infrastruktuuria, työvoimaa ja koulutusta, sekä panostaa tutkimus- ja kehitystyöhön kestävä kehitys, ympäristönsuojelu  ja luonnon monimuotoisuus huomioon ottaen”, toteaa Vaarala.

Aiemmin ehdolle on nimetty Irmeli Elomaa, lääkäri, eläkeläinen, Kankaanpää, Henry Flinkman, museojohtaja, filosofian maisteri, Harjavalta, Julia Liljegren, ylioppilas, Tommi Nummelin, diplomi-insinööri, kiskokalustosuunnittelija, Rauma, Laura Pullinen, alue- ja kaupunginvaltuutettu, yrittäjä, Pori, Kristiina Raula, sairaanhoitaja, Rauma, Jarkko Santala, IT -asiantuntija, Pori, Tarmo Thorström, yliopisto-opettaja, taiteilija, Rauma, Reetta Hulmi, opiskelija, metsänhoitaja, Säkylä, Pyry Väre, asiakaspalveluasiantuntija, Ulvila ja Jenni Weber, kulttuuri- ja tapahtuma-alan yrittäjä, FM, Pori.