Kansanedustaja ja Vihreiden varapuheenjohtaja Atte Harjanne kiersi alkuviikosta Satakunnassa. Harjanne vieraili muun muassa Satakunnan kauppakamarissa, Kirkkokallion ekopuistossa ja porilaisessa pienpanimossa. Sen lisäksi hän tutustui Vanhan Rauman historiaan ja elinvoimaan sekä Kankaanpään voimalaitoksen datalämpöserverihalliin ja tiettävästi maailman ensimmäisen hiekka-akun asennukseen. Vierailuun mahtui myös keskustelutilaisuuksia paikallisten poliitikkojen kanssa aluevaaleihin liittyen.

Monipuolisen matkan kattavana teemana oli yrittäjyys ja talous. Kansanedustaja Harjanne iloitsee satakuntalaisesta osaamisesta ja yrittäjyydestä.

“Suomalaiselle osaamiselle ja yrittäjyydelle on kova kysyntä niin kotimaassa kuin kansainvälisesti.” Harjanne toteaa.  “Vähähiilinen siirtymä edellyttää suuria teollisia investointeja. Suomessa on todella hyvät edellytykset ja hyvät lähtökohdat tähän, ja meillä on mahdollisuus tarjota osaamista ja tuotteita myös vientiin. Työvoima ja tutkimus- ja kehityspanostukset eivät saisi muodostua tässä pullonkaulaksi, siispä tarvitsemme koulutus-, tutkimus- ja työperäistä maahanmuuttoa.”

Satakunnan teollinen rakenne on maan monipuolisimpia ja vuoden 2020 viennin arvo neljänneksi korkein maakunnista. Suomen viennistä Satakunnan osuus on 6,9% eli lähes kaksinkertainen väestömäärään nähden. Satakuntaan on tehty paljon mm. teknologiateollisuuteen liittyviä investointeja.

Harjanne korostaa yrittäjyyden sujuvoittamista: “On tärkeää, että investointien ja yrittämisen kannustimet ovat kunnossa. Esimerkiksi sääntelyn ja luvituksen tulee olla sujuvaa ja ennakoitavaa.”

Investoinnit ja yritykset tarvitsevat osaavaa työvoimaa. Korkeakoulutukseen panostamisen ja laadukkaan tutkimuksen lisäksi Satakunnassa tarvitaan osaajavajeen täyttämiseksi myös toisen asteen tutkinnon suorittaneita.

“Koulutukseen ja opiskelijoiden hyvinvointiin panostaminen Satakunnassa on viennin ja talouden näkökulmasta myös kansallinen kysymys. Oppivelvollisuusiän nostaminen on oikea suunta, mutta sen laadukkaaseen toteuttamiseen tarvitaan lisäresursseja niin oppilaitoksissa kuin opiskelijahuollon palveluihin tulevalla hyvinvointialueella”, kommentoi Porin vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Laura Pullinen.