Maanantaina 8.10. aamuyöllä ilmestyi Kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n raportti, joka puhuu karua kieltään ilmaston lämpenemisen vaikutuksista. Jos ilmastonmuutosta ei saada hillittyä ja maapallon lämpötila nousee 1,5-2 astetta on Suomessa odotettavissa viime kesän kaltaisten helteiden aiheuttamia metsäpaloja ja rankkasateiden aiheuttamia tulvia vastaisuudessakin ja masentavan pimeät talvet ovat uusi normi lumen jäädessä etelässä vain kauniiksi muistoksi.

Suomen tilanne muualle maailmaan nähden on ilmaston lämmetessä vielä kovin ruusuinen. Tulevaisuudessa myös väestön massaliikehdintä ilmastopakolaisina tulee lisääntymään. Jo nyt Syyriassa puhjennutta kriisiä ja Eurooppaan suuntautunutta pakolaisvirtaa voidaan osin syyttää ilmaston lämpenemisestä.

Mitä me siis voimme tehdä välttääksemme tämän kaiken ja pitääksemme maapallon elinkelpoisena myös tuleville sukupolville? Jokainen meistä voi aloittaa ilmastotalkoot valitsemalla mahdollisuuksien mukaan yksityisautoilun sijaan polkupyörän tai julkisen kulkuvälineen. Lautaselle voi valita lihan ja maidon sijaan kasviksia ja satunnaisesti kalaa. Kodin lämmittämiseen ja sähköistämiseen voi valita ilmastoystävällistä fossiilista polttoaineista vapaata energiaa. Työnantajat voivat osallistua ilmastotalkoisiin mahdollistamalla etätyön kaikille kun työn luonne sen sallii.

Yksittäisen ihmisen päätösten lisäksi päätöksiä on tehtävä myös valtion tasolla. Päättäjien on tehtävä kipeitä päätöksiä perustuen tieteelliseen näyttöön. Suomessakin on lisättävä hiilinieluja, mikä tarkoittaa että metsien hakkuita on mietittävä tarkkaan, jolloin puuta ei riitä sekä puuenergiaksi, että sellun ja paperin tuotantoon. Turpeen poltto on muiden fossiilisten polttoaineiden ohella lopetettava kokonaan. Keskustelu erilaisten energiantuotantomuotojen päästöttömyydestä on käytävä vailla ideologista agendaa, jolloin myös ydinvoiman osuutta perusvoiman tuottoon on harkittava hiilineutraalina vaihtoehtona.

Toivoa on, mutta ajatus paremmasta huomisesta vaatii pitkän listan kipeitä päätöksiä, eikä aikaa ole enää hukattavaksi.

Marianna Hanni on Satakunnan Vihreät ry:n varapuheenjohtaja ja Rauman Vihreät ry:n puheenjohtaja.