Ilmastonmuutos on noussut yhdeksi näiden vaalien kärkiteemoista, ja paikkansa kärjessä se todella ansaitsee. Jos maapallon keskilämpötilan nousu pääsee karkaamaan liian korkeaksi, olemme kaikki pulassa eikä eikä muilla poliittisilla tavoitteilla ole sen jälkeen enää mitään väliä. Ilmastonmuutos on kuitenkin hillittävissä, ja se tarkoittaa kompromisseja kaikilta poliittisilta puolueilta, myös Vihreiltä.

Vihreät ovat perinteisesti vastustaneet ydinvoimaa ja jopa eronneet hallituksesta kahteen otteeseen kun uusia lupia ydinvoimaloille on myönnetty. Silloin käsitys ilmastonmuutoksesta oli erilainen ja kenties oletimme, että nyt on vähemmän kiire tai uusiutuvat kehittyvät nopeammin. Viime marraskuun IPCC:n raportti kuitenkin viimeistään osoitti toisin.

On totta, että viime aikoina Suomessa suuret ydinvoimalahankkeet ovat olleet on hitaita ja rakennusprojektit ongelmallisia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että ongelma olisi vain ydinvoimassa itsessään. Pidetään kuitenkin mielessä, että Olkiluodon voimalat OL1 ja OL2 on kuitenkin rakennettu 70-luvun lopussa ja OL3 rakentaminen aloitettiin 30 vuotta myöhemmin. Tässä välissä olisi ollut mahdollisuus myös kehittää suomalaista ydinvoiman rakennusosaamista.

Kun tavoitteeksi asetetaan energiantuotannossa luopuminen fossiilisista polttoaineista, on mietittävä mitä otetaan käyttöön hiilivoimaloiden tilalle. Tuuli- ja aurinkovoima eivät nykyisellä teknologialla käy perusvoimaksi tai säätövoimaksi. Puheissa on vilahdellut myös tuulivoiman lisärakentaminen, jossa säätövoimaksi tarjotaan maakaasua. Malli on siinä mielessä ongelmallinen, että myös maakaasusta olisi syytä luopua ennen pitkää. Kaukolämmön tuotannossa on puhuttu myös hakevoimaloista. Tämä taas luo ongelman kun hiilinieluja pitäisi kasvattaa ja hakkuita maltillisesti vähentää.

Mikä sitten on ydinvoiman osuus energiapaletissa tulevaisuudessa? Ehkä suurten ydinvoimaloiden aikakausi on tulossa päätökseen, mutta pienille modulaarisille erityisesti suurten keskusten kaukolämmön tuotantoon suunnattujen voimaloiden aikakausi on käsillä. Teknologia ei näihinkään ole vielä valmis, mutta tuotekehitystä ja tutkimusta modulaaristen voimaloiden eteen tehdään jatkuvasti.

Tulevaisuudessa energiaa tullaan tuottamaan entistä enemmän aurinko- ja tuulivoimalla ja työtä näiden kehittämiseksi on tehtävä lisää ja valtion budjetista ohjattava rahaa uusiutuvien energiamuotojen kehittämiseen. Ydinvoima tulee kuitenkin säilymään uusiutuvien rinnalla perusvoiman tuotossa vielä pitkään.

Marianna Hanni on Satakunnan Vihreiden eduskuntavaaliehdokas ja tekee tällä hetkellä töitä ydinjätteen loppusijoituksen parissa